obróć telefon

W celu dalszego przeglądania strony

Wykorzystujemy pliki cookies do prawidłowego działania strony, zgodnie z informacjami zawartymi w polityce prywatności. Czy zgadzasz się na wykorzystywanie plików cookies?

18.03.2024

Nadać czy nie nadać dostęp do KSeF dla biura rachunkowego?

AUTHOR
by Monika Matyjek-Góra Business Consulting Manager
SHARE

Dzisiaj o KseF z nieco innej strony. Wiele osób prowadzących małe lub średnie firmy zleca obsługę księgową zewnętrznym biurom i w świetle nowych obowiązków zastanawiają się czy coś się dla nich zmieni po wejściu w życie KSeF

Jak na większość skomplikowanych pytań, jedyna słuszna odpowiedź brzmi „to zależy” - na szczęście zależy od nas i naszego wyboru jaką formę ta współpraca przyjmie, a mamy kilka możliwości.

Wszystko prawie „po staremu”

Nadać, czy nie nadać? Otóż nie musisz nadawać dostępu bezpośrednio do KSeF dla biura rachunkowego. Możesz zdecydować, by współpraca z biurem rachunkowym wyglądała tak jak obecnie. Będzie to oznaczało, że Twoją odpowiedzialnością będzie wystawianie lub wysyłanie faktur sprzedażowych do KSeF oraz pobieranie ich z platformy otrzymanych faktur zakupowych. Możesz w tym celu skorzystać z Aplikacji Podatnika udostępnionej przez Ministerstwo Finansów. Takie podejście chroni Twoją prywatność, dzięki temu nie musisz również zarządzać tokenami czy uprawnieniami, jednak pozostawia więcej pracy po Twojej stronie.

Jak przekazywać faktury do biura rachunkowego?

Dokumenty z KSeF można pobrać jako fakturę ustrukturyzowaną w formie pliku XML lub wizualizację w PDF. Przekazując do biura rachunkowego plików PDF (lub ich drukowanie) nie pozwoli na automatyzację pracy księgowości ani jej optymalizację. Rozważ i skonsultuj z biurem możliwość przekazywania plików w formie XML – to standard łatwy do „przeczytania” dla systemów komputerowych – dzięki temu unikamy manualnego wprowadzania danych przez księgowego, a przez to redukujemy możliwość popełnienia błędu praktycznie do zera. Wyzwaniem może się okazać numer KSeF ID, którego nie znajdziemy w pliku XML, a konieczne będzie wprowadzenie go do systemu księgowego w celu prawidłowego raportowania np. plików JPK czy do płatności. Jeśli biuro nie będzie miało dostępu do KSeF, może poprosić Cię o dosyłanie plików UPO, czyli potwierdzeń prawidłowego wysłania faktur do systemu lub innego oświadczenia, że dokument został przekazany do KSeF zgodnie z aktualnymi wymogami prawnymi.

Udziel dostępu do KSeF

Jeśli zdecydujesz się nadać dostęp do KSeF dla swojego biura rachunkowego będziesz mógł to zrobić na kilka sposobów:

  1. Dostęp dla konkretnego pracownika biura
  2. Dostęp dla właściciela biura
  3. Dostęp dla biura jako podmiotu

Każdy sposób ma swoje plusy i minusy, więc warto porozmawiać ze swoim biurem rachunkowym, by wypracować najkorzystniejszy sposób współpracy oraz uwzględnić możliwości systemu księgowego wykorzystywanego przez nasze biuro.


Dobrze z wyprzedzeniem pomyśleć o konsekwencjach.

Jeśli nadamy dostęp do faktur i księgowi sami będą pobierać faktury zakupowe z KSeF warto zaprojektować proces akceptowania takich faktur, żeby nie paść ofiarą oszustwa i np. uniknąć zaksięgowania faktury scamowej, w której ktoś próbuje wyłudzić od nas pieniądze lub co gorsza płatności, jeśli biuro rachunkowe również świadczy takie usługi.


Jeśli nadamy dostęp do wystawiania faktur – dobrze zastanowić się nad przekazywaniem faktur do klientów, którzy nie są objęci obowiązkowym KSeF i którym musimy dostarczyć faktury inną uzgodnioną drogą. Czy będzie to również robić biuro rachunkowe, czy może przesyłać wizualizację do nas, a my dalej klientowi?

To tylko przykłady, ale tematów, a raczej dylematów jest więcej, dlatego trzeba poświęcić temu uwagę, by uniknąć błędów i rozczarowań.

Wybieram opcję hybrydową

Oczywiście każda „mieszanka powyższych” jest możliwa. Nadając dostęp dla biura rachunkowego decydujemy o zakresie w jakim biuro będzie mogło nas reprezentować, w tym:

  1. Dostęp do faktur, by je pobierać – zarówno zakupowych jak i sprzedażowych,
  2. Wystawianie faktur – wprowadzanie faktur sprzedażowych do KSeF lub przesyłanie ich z systemów księgowych,
  3. Nadawanie uprawnień – czyli dalsze zarządzanie uprawnieniami, np. kiedy my nadamy je właścicielowi biura, a on miałby przekazywać je swoim pracownikom,
  4. Odczytywanie uprawnień – w celu sprawdzenia kto posiada obecnie nadane uprawnienia.

Możesz wybrać dowolną opcję, uwzględniając swoje wymagania. Np. wysyłać dane do faktur sprzedażowych tak, by biuro rachunkowe je wystawiało w KSeF, ale odbieranie i dostarczanie do biura faktury z KSeF zostawić po swojej stronie, tak by do biura trafiły tylko faktury zakupowe wcześniej przez nas zaakceptowane.


Masz pytania? Potrzebujesz pomocy w rozważeniu różnych za i przeciw? Skontaktuj się z nami!

AUTHOR
by Monika Matyjek-Góra Business Consulting Manager
SHARE