W celu dalszego przeglądania strony
Zmiany są nieuniknione. To stwierdzenie, jakkolwiek trywialne, dobrze oddaje otaczającą nas rzeczywistość – zmiany zdarzają się stale, zarówno w życiu osobistym, jak również w środowisku zawodowym, biznesowym. W tym ostatnim przypadku konieczność zmian może wynikać z postępu technologicznego, rosnącej konkurencji na rynku, zmian legislacyjnych, jak również innych czynników społecznych i politycznych (same ostatnie 3 lata przyniosły znaczące turbulencje gospodarcze na poziomie globalnym, najpierw ze względu na pandemię COVID-19, a w ostatnim roku wywołane rosyjską inwazją na Ukrainę).
W każdym przypadku, zmiany mają na celu rozwiązanie określonego problemu, bądź też wykorzystanie okazji – możliwości rozwojowej. Rezultat ten ma zostać osiągnięty poprzez zaprojektowanie, zbudowanie i wdrożenie rozwiązania, które ma realizować założone efekty – może to być implementacja narzędzi wykorzystujących najnowsze osiągnięcia w zakresie automatyzacji i AI; usprawnienie i optymalizacja procesów biznesowych; restrukturyzacja przedsiębiorstwa, i inne.
Organizacje są dziś dość dobrze przygotowane do realizacji takich projektów – jednak nawet przy bezbłędnej realizacji od strony technicznej, często zdarza się, że zakładane lub obiecane rezultaty (oszczędności, optymalizacja, wzrost wydajności, itd.) nie są realizowane lub przychodzą ze znacznym opóźnieniem – tym samym zmniejszając oczekiwany zwrot z inwestycji. To dlatego, że zmiany wiążą się z czymś nieznanym – wywołują obawy i opór; do nowych rozwiązań trzeba się przyzwyczaić, nauczyć; czasowo (lub, co gorsza, na stałe) wciąż dominują dawne przyzwyczajenia i metody pracy.
Z pomocą może przyjść Zarządzanie Zmianą Organizacyjną (Organisational Change Management – OCM). Często określane jako „przeprowadzanie ludzi przez zmianę” OCM obejmuje szereg narzędzi i metod komplementarnych do tych używanych w zarządzaniu projektami, aby działać w obszarze gotowości, „adopcji” nowych rozwiązań i zmniejszania oporu. Skupiając się na ludzkim aspekcie zmiany, OCM pracuje z osobami i grupami, na które zmiana bezpośrednio lub pośrednio wpływa, aby przygotować ich na przyjęcie nowych sposobów pracy. W tym celu konieczne jest zrozumienie indywidualnego wpływu zmiany, zidentyfikowanie przeszkód i luk, a następnie zdefiniowanie i pokierowanie odpowiednich działań mających na celu przyspieszenie przyjęcia rozwiązania. OCM podkreśla również potrzebę stałego monitorowania poziomu gotowości organizacji i adopcji – nie tylko podczas samej realizacji projektu, ale i po jego zakończeniu – aby zapewnić konsekwentne wykorzystanie nowych metod i faktyczną realizację korzyści.
Nasi konsultanci pomogą przeprowadzić Twoją organizację przez zmianę wykorzystując sprawdzone narzędzia i metody z zakresu OCM – od szczegółowej identyfikacji wpływu zmiany na pracowników i ich pracę, przez budowę „mapy drogowej” uwzględniającej potrzeby szkoleniowe, coachingowe i komunikacyjne, po kierowanie realizacją działań i monitorowanie poziomu gotowości i faktycznego przyjęcia zmiany. Pracując wspólnie z kierownikami projektów, architektami rozwiązań biznesowych, liderami organizacji i osobami odpowiedzialnymi za kluczowe decyzje, pomożemy stworzyć koalicję na rzecz skutecznego wdrożenia zmiany, aby w pełni zrealizować cele projektu i osiągnąć oczekiwane korzyści.